עמוד הבית מאמרים איך לכוון ילדים לתזונה בריאה בגן?

איך לכוון ילדים לתזונה בריאה בגן?

אכילה היא פעולה בסיסית קיומית, שכל אחד עושה אותה באופן אוטומטי. אם כך מדוע אנו צריכים להיות מובילים לילדים בנושא תזונה ואכילה?

1. ילדים רבים זקוקים להכוונה ולגבולות בסביבה של שפע מזונות מושכים, שלא תמיד טובים לבריאותם.

2. ילדים זקוקים לדוגמה אישית להתפתחות הרגלי האכילה שלהם.

3. לילדים דרושה סביבה המעודדת התפתחות העצמאות והאחריות באכילה, כדי שיוכלו לפתח הרגלי אכילה בריאים.

מה כדאי לדעת על ילדים כדי שנוכל לכוון אותם להרגלי אכילה בריאים?

1. אכילה לפי צרכי הגוף האישיים

ילדים בריאים נוטים לאכול באופן אינטואיטיבי, כלומר מתוך הקשבה לצרכי הגוף- הן מבחינת סוג האוכל והן מבחינת הכמות. לפעמים הדבר הוא לטובת בריאותם ולפעמים לא. התפקיד שלנו הוא להבין אם הבחירות שלהם משרתות אותם לטובה, ואם לא, להבין איך נכון להתערב.

לדוגמה:

- ילד רעב שלא אכל הרבה זמן, עשוי לבחור לאכול קודם את הפחמימה בארוחה כדי להעלות את רמות הסוכר, ואז מכלול הארוחה יהיה פחות מזין.

תפקיד המבוגר- לדאוג לארוחות מסודרות בזמנים קבועים.

- ילד שסיים מחלה של כמה ימים , ואכל במהלכה מעט, יגדיל את הכמות שהוא אוכל בימים הבאים .

תפקיד המבוגר- להיערך לארוחות מזינות בתדירות גדולה יותר.

- ילד שעובר קפיצת גדילה יגדיל את כמות האכילה שלו בזמן הזה, ואחר כך יפחית שוב.

תפקיד המבוגר- להגיש אוכל מזין בכמות ובתדירות מתאימים.

- כשיש ירידה ברמת הברזל בגוף, ילד עשוי להמשך יותר לבשרים.

תפקיד המבוגר- לזהות את המשיכה ולהגיש יותר מזונות עשירי-ברזל.

- ילדים שבוררים מאד את מזונותיהם, בגלל בעיות עיכול או חולי אחר.

תפקיד המבוגר- לצפות בבחירות הילד מבלי להתערב ולשתף איש מקצוע שיוכל לעזור לאבחן אם יש בעיה שניתן לטפל בה.

מה עושים כדי לעודד ילד בריא לאכול מתוך הקשבה לצרכי הגוף?

· יוצרים סדר ארוחות קבוע עם תפריט מאוזן עם היצע מגוון.

· מצמצמים את כמות הסוכרים וקמח לבן : חטיפים, מיצים, דגני בוקר, חטיפי "בריאות", שוקו קנוי, ממתקים, מאפים מקמח לבן.  אכילה כזו יוצרת תנודות גדולות יחסית של רמות הסוכר ומכניסה למעגל של משיכה למתוק/פחמימות.

· מאפשרים לילד חופש בחירה מתוך מה שהגשנו. אם יש השלכות בעייתיות כתוצאה מהבחירה שלו (לא רגוע בגלל רעב, אפתי, סימנים לחוסר תזונתי) מזמינים דיאטנית לתצפית.

· נמנעים מלהגיב או לתת פרסים/מחמאות על אכילה של הילד.

· במידה ואכילת הילד/ים מעוררת אצלנו דאגה, מזמינים דיאטנית לאבחון וללווי, כדי למנוע התערבות שיכולה לעורר מאבקי כוח ובעיות אכילה.

 

2. ילדים בררנים באוכל או סרבנות אכילה

ישנם ילדים שנראה  שהם בררנים באוכל, ויכולים גם לבחור, שלא לאכול דבר בארוחה או לאכול רק סוג אחד של מזון, מסיבות שונות:

- גופם זקוק רק למעט אנרגיה

- רגישויות יוצאות דופן וויסות חושי,

- בעיות עיכול (שלעיתים אינן מוגדרות) או בטן רגישה

- בעיות התנהגותיות

- בעלי יכולת שליטה שמנתבים את האכילה לצרכים אחרים מאשר סיפוק רעב.

- חסרים תזונתיים המשפיעים על חוסר תאבון (אבץ, ברזל)

איך מתמודדים עם האכלת ילדים בררנים באוכל?

1. מזמינים דיאטנית לתצפית בזמן הארוחה, שתאבחן מה מקור הבררנות ותשב עם הצוות ועם ההורים לתאם התייחסות המתאימה לילד מתוך שיקולים הלוקחים בחשבון את נהלי הגן ואת רצון ההורים.

2. אחרי ייעוץ דיאטנית ובניית תכנית מתאימה, מבקשים מההורים מדי שלושה חודשים מדדי גדילה, שיבדקו את התאמת התכנית. אם הילד יורד בעקומות הגדילה, יש לבדוק את התכנית מחדש בליווי הדיאטנית.

3. הקניית הרגלי אכילה לילדים

כאשר מגישים לילדים מזון מסוג חדש שהם לא מכירים, טבעי שחלקם יירתעו ממנו. רוב הילדים יוכלו להתרגל למזון החדש בטווח של 1-6 חודשים (תלוי בתדירות הגשתו), ובמידה שהיו תנאים מתאימים.

איך יוצרים תנאים המעודדים את הילדים לטעום מנות חדשות ולהסתגל למזון בריא?

· יושבים לאכול לשולחן, כדי לתת דוגמה אישית. בהעדר דוגמה אישית ממבוגר, הילד מחקה את בני גילו. היכולת שלנו להשפיע על ידי דוגמה אישית בגילאי 3-4 (טרום) גדולה מאשר בגילאים 5-6 (חובה).

· לא מוותרים על נוכחות של מבוגר בארוחה,  על-ידי ישיבה במרכז השולחן, באופן שקרוב לכמה שיותר ילדים כאשר הצלחת שלו על השולחן (לא בקצה ,לא בזווית ולא מאחורי הילדים).

· רצוי שהמבוגר יאכל לפחות פריט אחד מהפריטים שיש על השולחן. אם יש אנשי צוות שלא אוכלים את האוכל. מומלץ לאכול ירקות חתוכים או סלט ירקות, טחינה וכדומה.

· אם המבוגר אוכל סלט והילדים מקבלים ירקות חתוכים, חשוב שתהיה אופציה לתת סלט  גם לילד שנמשך למה שהמבוגר אוכל. זהו יישום של השפעה חיובית על אכילה.

· לילדים יש תאבון טוב יותר וחשק לטעום כאשר יש אווירה טובה ומהנה בשולחן, אווירה של שיח ושל עניין. אווירה יכולה להיות מתוחה כאשר מנסים לשכנע ילדים לאכול, או כאשר דואגים מהאכילה שלהם.

· מומלץ לשבת באופן מסודר לפחות 20 דקות. גם מי שסיים מתבקש להישאר בשולחן לארח חברה למי שעוד אוכל.

 

· יוצרים תנאים שהופכים את אירוע האכילה למכובד (ברכה לפני האוכל, מפה על השולחן, צלחות וסכום נאים, כלי הגשה אסתטיים.

הובלה חיובית נוצרת כאשר לילדים יש מוטיבציה להצטרף לאירוע האכילה.

חיפוש